Cursus leren ontspannen voor kinderen

Kinderyoga is spelenderswijs werken aan zelfvertrouwen en makkelijker in slaap vallen

Laten spelen of naar bed dwingen

on 05/03/2014

Het gehele jaar door hoor ik van ouders en kinderen die me bendaderen voor kinderyogalessen dat kinderen moeite hebben in slaap te komen.  Uit eigen ervaring weet ik dat het niet altijd het kind zelf is die er last van heeft. Mijn dochter slaapt al sinds ze 3 jaar is heel laat in. Maar hoe dat bij u thuis is, weet ik niet. U voelt zelf goed aan wat er speelt. Vertrouw op uw gevoel.

slapen of spelen

Wat betreft mijn situaitie. In de loop der tijd ging mijn kind later slapen. Als ouder vond ik het raar dat ze niet wilde gaan slapen als ik haar naar bed bracht. Ik stopte haar toe, zong een liedje, las een verhaal voor en toch een uur later, sliep ze nog niet. Heel snel heb ik haar verteld dat het niet de bedoeling is, dat als ze niet kan slapen, naar beneden komt.  Was ze vervelend? Nee, ze bleef boven in haar bed, haar kamer.  En ik maakte er ook geen punt van als ze nog niet sliep als ik weer eens gingen kijken en ze nog wakker was.  Op haar eigen manier vond zij een weg om uiteindelijk in slaap te vallen. Haar schoolresultaten, haar humeur, haar gezondheid waren prima. Tja wat kan je dan als ouders nog doen? Ik geloofde erin dat zij wist wat goed was voor haar. En ik gaf  haar het vertrouwen dat ze zelf mocht bepalen hoe laat ze dan ging slapen. Natuurlijk keek ik regelmatig of ze al sliep, of spoorde ik haar aan nu toch echt het licht uit te doen. Maar al met al is het goed gekomen.

Bent u een ouder die moeite heeft met het laat inslapen van uw kind?

slaap

Kijk dan eens bewust naar wat er speelt als u denkt dat er een “slaapprobleem” is.

Hoe gaat u om met uw kind?

  • Mag het naar beneden komen als het niet kan slapen?
  • Of laat u uw kind op zijn kamer blijven en zelf zijn gang gaan.

Maakt u zich zorgen? Ik raad u aan ook vooral met andere ouders te gaan praten. Wellicht hebben die tips voor u.

En ga in gesprek met uw kind op een ander moment dan voor het slapen gaan, bijvoorbeeld terwijl jullie samen aan het tekenen zijn:

  • Probeer te achterhalen wat er speelt.
  • Is het angstig?
  • Heeft het pijn?
  • Heeft het verdriet?
  • Heeft het nog veel energie?

 Doe je mee met de poll? Klik hier

Of laat je gegevens hier achter en ontvang regelmatig tips

en blijf op de hoogte van tips over makkelijk in slaap vallen.

 

Wil je meedenken en anderen jouw tip geven, deel ze onderaan dit blog of praat mee op Facebook

https://www.facebook.com/yoga4you.nlAmersfoort


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *